QR-koodit ja lisätty todellisuus

Tämä on esimerkki QR-koodista, pitäisi tuoda tälle samalle sivulle

Tämä on esimerkki QR-koodista, pitäisi tuoda tälle samalle sivulle

Qr-koodi opetuksessa

Qr-koodia voi käyttää esim. siten että opettaja tekee opasvideot joihin QR koodin voi kytkeä, ja tekee niistä vaikka pelillisen oppimistapahtuman. Alla muutama esimerkki:

Videot kuvattiin iPadille ja vietiin YouTubeen. Sen jälkeen tehtiin qr-koodit, jotka vievät videoiden URL-osoitteisiin YouTubessa.

Case 1:
Opiskelija lukee qr-koodit mobiililaitteellaan,
katsoo videot ja vastaa siellä esitettyyn kysymykseen opettajan ohjaamalla tavalla: nauhoittamalla videon, äänitallenteen ja/tai kirjoittamalla vastauksen mobiililaitteeseen tai tekemällä jonkin tehtäväkokonaisuuden.
Vastaukset voidaan sitten lähettää opiskelijoiden oppimisblogeihin tai käydä läpi tunnilla suoraan laitteesta. Olennaista on pystyä toimimaan autenttista tilannetta simuloivassa ympäristössä vierasta kieltä hyväksi käyttäen.

Case 2:
Oppilaat etsivät kätköjä ryhmissä, joissa oli eri-ikäisiä oppilaita. Kätköt oli piilotettu niin, että niiden löytäminen vaati neuvokkuutta ja yhteistoimintaa. Kätkön QR-koodi luettiin iPadilla, ja koodi vei oppilaat ratkomaan suurta mysteeriä (video tms.). Tehtävät oli suunniteltu eritasoisiksi: yhden, kolmen ja viiden tähden haasteet. Viiden tähden haasteessa oppilaat saattoivat vaikka selvittää viittomakielen salat, kun taas yhden tähden haasteessa voitiin selvittää vastaus helpohkoon kysymykseen.

Case 3
QR-koodipeli
Oppilaat saavat esim. pelilaudan, johon oli upotettu tehtäväruutuja QR-koodeina. Päästyään koodiruutuun oppilas luki QR-koodin puhelimella ja kaikki pelaajat tekivät tehtävän verraten tuloksia keskenään. Peli oli oppilaista erittäin motivoiva ja Vihreän lipun näkökulmasta ekologinen, koska oppilaille piti kopioida vain pelilauta, ei erillisiä tehtävämonisteita.
Case 4
Sisäsuunnistusta QR-koodeilla
Ensimmäisellä kertaustunnilla oppilaat saivat koulun sisäkartan, johon oli merkitty 9 rastia. Jokaisella rastilla oli yksi QR-koodi, jonka takaa avautui sanallinen tehtävä. Oppilaat lukivat koodin puhelimillaan ja tekivät tehtävän saamalleen paperille. Tunnin lopuksi oppilaat olivat kiertäneet rastit ja kävimme tehtävät läpi. Jokainen palautti tehtäväpaperin lopulta opettajalle.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s