Opetuksen seuranta ja havainnointi

Käy opintojen alkuvaiheessa (syksyn aikana ja viimeistään 15.3.2014 mennessä) muutamia kertoja seuraamassa opetusta tai ohjausta eri koulutusaloilla tai koulutusasteilla. Sopiva määrä on n. 10 tuntia yhteensä. Seuraa erityisesti esimerkiksi erilaisten opetusmenetelmien käyttöä, vuorovaikutusta oppimistilanteissa, ryhmien ja yksilöiden ohjausta, arviointia, palautetta jne. Valitse erilaisia opetustilanteita (luokkaopetus, työsalityöskentely, työpaikalla tapahtuvaa opiskelijan yksilöllistä ohjausta jne). Voit halutessasi seurata myös johonkin harrastustoimintaan liittyvää opetusta (esim. liikuntakerhojen ohjaustoiminta ja teatteriesitysten ohjaajan toiminta).

Kirjaa oppimispäiväkirjaasi (blogi), millaisia ryhmät olivat, miten opettajat tai ohjaajat toimivat, mikä sinua ehkä kummastutti, mitä itse olisit tehnyt toisin, mitä itse opit seurannasta jne.

Jos mahdollista, havainnoi myös jonkin pienryhmäsi jäsenen opetusta ja anna hänelle palautetta.

______________________________________________________________

Ensimmäinen opetuksen seuranta ja havainnointi: 16.1.2014 klo 16:30 – 19:00, kurssin nimi Improvisaatio, opettaja Johanna Torasvirta, paikka Helsingin aikuisopisto.

Kurssille oli ilmoittautunut14 henkilöä, ja 12 ilmestyi paikalle, plus minä ylimääräisenä, kurssilla oli myös varalla 3 henkilöä. Joten nämä Improvisaatiokurssit ovat todella suosittuja ainakin Helsingin aikuisopistolla.

Ryhmä muodostui melko tasan miehistä ja naisista. Mikä oli yllätys, ennakkokäsitykseni oli, että vain naiset tulevat tällaisille kursseille. Ennakkoasenteeni joutui hiiteen.

Johanna otti ensin tilan haltuun, ja otti sen omalla luovalla persoonallisella tavallaan. Aiheenamme oli spontaanisuus, aivot piti jättää narikkaan ja kaiken piti tulla ulos mitä ensin mieleen tuli. Tätä lämmiteltiin useilla lyhyillä harjoituksilla, ja tilassa istuttiin milloin ringissä, milloin tehtiin ryhmätyöskentelyä, milloin parin kanssa harjoiteltiin spontaania toimintaa.

Ryhmän koko 13 henkilöä, on tämänkaltaisissa kursseissa vain hyvä, koska harjoituksissa on hyvä, että ryhmä ja pari vaihtelee, jottei tule aina oltua saman kaverin kanssa jne. Tätä vertasin omaan koulutukseeni, jossa taasen ihanteellinen opetusryhmän koko on n 7. Koska jos tietotekniikka kurssilla on liikaa oppilaita ja muutama vaatii enemmän huomiota muut oppijat kärsivät isossa ryhmässä enemmän.

Ryhmä toimi erittäin aktiivisesti, kukaan ei jäänyt harjoitusten ulkopuolelle. Johannan kanssa keskusteltuani (tauolla) selvisi, että juuri tämä on tärkeää hänen kursseillaan, että oppijat ovat vastaanottavaisia ja ryhtyvät heti harjoittelemaan ja eivät pelkää epäonnistuvansa, sillä jokainen epäonnistuu joskus kuitenkin.

Johanna kannustikin heti alussa kaikkia tekemään virheitä, ja heti kun virhe tehdään, virheen tekijälle annetaan raikuvat suosionosoitukset ja kannustetaan. Tämä toimi erittäin hyvin, tein itse monta virhettä ja se oli ihanaa kun sain siitä suosionosoitukset.

Pohdin myös tällaisen Improvisaatiokurssin verkkototeutusta, ja äkkiseltään idea ei tunnu toimivalta verkosta, koska kurssilla on voimakas läsnäolon tunne. Mutta kuka tietää, osa harjoituksista sopisi kyllä verkossa tehtäväksi, kylläkin kärsien siitä ettei saa ”kosketusta” toiseen ihmiseen.

Erittäin hyvä kurssi, suosittelen kenelle tahansa opettajalle. Aionkin käydä kaikki improvisaation kurssit kunhan saan tämän opettajakoulutuksen ensin suoritettua J

Kurssin jälkeen tulee huojentunut, jotenkin hyvä, puhdistunut ja tyhjä olo.

Vaikka kurssi onkin lennokas, ja opettaja hyvin luova ja omaperäinen tunnistin kaikki peruspedagogiikan osa-alueet sieltä kaiken sen luovuuden takaa, ensin tutustuttiin meihin oppilaisiin, mitä olemme tehneet aiemmin ja sitten lähdettiin jo liikkeelle.

Toivon, että muistan nyt omissa koulutuksissani olevani vieläkin kannustavampi esim. Excel-tehokurssilla, kannustan tekemään virheitä, niistä oppii, olen sitä jo tehnyt mutta nyt vielä pontevammin, siitä tuli niin hyvä olo.

Itseäni en näe näin luovan toiminnan ohjaajana ja opettajana, tässä täytyy olla täysin mukana ja tuntea ala, kuten Johanna tuntee ja on kokenut työssään ja laaja-alaisen luova, esim. tanssi ja teatteri yms. ovat hänen osaamisalueitaan improvisaation lisäksi.

Kiitos Johanna, sait uuden tuleva oppilaan J Työniloa.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s